Effectief agressiebeleid

Een klant die aan de balie ‘door het lint gaat’ of telefonisch dreigt ‘wel even langs te komen’. Een buitendienstmedewerker die op locatie te maken krijgt met intimidatie of fysiek geweld. Zomaar enkele voorbeelden van situaties die ook in uw organisatie voor kunnen komen.

Bijna iedere organisatie krijgt tegenwoordig te maken met agressie en geweld. De vraag is vaak niet meer of  maar wanneer dergelijke situaties zich voordoen.

Tijd dus om de risico’s van agressie en geweld in kaart te brengen en effectieve maatregelen te nemen om medewerkers te beschermen en daders aan te pakken.

Een goed doordacht en effectief agressiebeleid is daarbij leidend. En bovendien ook nog eens verplicht vanuit de Arbowet.

Reframe ondersteunt organisaties bij het opstellen, evalueren en aanpassen van een agressiebeleid op maat en houdt daarbij rekening met de 11 aandachtspunten van de Inspectie SZW. Nadat een agressiebeleid is vastgesteld helpt Reframe bij een praktische implementatie op de werkvloer.

In een goed doordacht en effectief agressiebeleid is aandacht voor:

  1. de risico’s van agressie en geweld (wat doet zich op welk moment voor, op welke locatie en wie is daarbij betrokken?)
  2. de manier van melden, registreren en analyseren van incidenten (waar kunnen medewerkers incidenten melden en wat wordt er dan meegedaan?)
  3. de manier van voorlichting, instructie en training van medewerkers (hoe blijven medewerkers alert op de procedures, gemeenschappelijke grens  en in staat om agressief gedrag te begrenzen?)
  4. het agressieprotocol (wat moeten medewerkers doen in geval van agressie?)
  5. Huisregels en gewenste omgangsvormen (waar ligt de gemeenschappelijke grens? Wanneer is er sprake van agressie?)
  6. Organisatorische en/of personele maatregelen (hoe kunnen medewerkers optimaal worden beschermd?)
  7. Bouwkundige en/of technische voorzieningen aanwezig (kunnen medewerkers bv. veilig werken achter een balie of in een spreekkamer?)
  8. Goed werkend alarmsysteem en -procedure (Kunnen medewerkers alarm maken indien nodig? Ook de buitendienstmedewerkers?)
  9. Opvang en nazorg na een incident (Is er een procedure t.a.v. opvang en nazorg van medewerkers. Ook buiten kantoortijden?)
  10. Aanpak van dader(s) en verhalen van schade (Wordt er na een incident altijd contact opgenomen met een dader en eventuele schade verhaald?)
  11. Evaluatie en borging (Leert men als organisatie van incidenten en past men hier het beleid periodiek op aan?)

Wilt u meer informatie of praktisch advies over bovenstaande onderwerpen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie over de 11 aandachtspunten van de Inspectie SZW en een organisatie zelftest vindt u hier.

Laatste nieuws

Afgelopen week ontvingen wij voor de 5de keer de CEDEO...

20 juni 2016

Meer nieuws

Wij zijn sociaal

Freelance trainers gezocht voor de training “omgaan met lastig en/of agressief gedrag”! Bekijk snel onze vacature: https://t.co/iY1MFg2vhZ
@ReframeTilburg

Agenda

Momenteel geen agendapunten

Altijd op de hoogte

Volg ons op SocialMedia en blijf op de hoogte.

Zoeken

Zoek binnen de website...